Kanavu: The Home of Scintillating Butterflies

Fellow: Amal Dev M Parindey: Mini M. R. & Sudhi S. Alivelihood: Education Region: Wayanad, Kerala “It was life at Kanavu that inspired me to start Gothrathalam. Without Kanavu, today I would be living as a drop-out student. I pass on to the children what I had learnt from Kanavu.” - Mini   Kanavu (Photo: Amal Dev) Each being is a butterfly in their own garden. ‘Kanavu’, an alternative educational institute, situated at Wayanad district of Kerala, was one such garden. A garden of little butterflies with magnificently large wings and dreams. Kanavu means ‘dream’ in Malayalam. Kanavu is one of the oldest alternative educational institutes in India. Set up in…

Dancing into Consciousness

Parindey: Vijil Gopalan Alivelihood: Art for Social Change Region: Rabale, Navi Mumbai, Maharashtra “Childhood is the most crucial period that shapes an individual’s personality. I believe it is the basis for all behavioural patterns that a person continues to follow for the rest of their life. I want to support children in enhancing their skills so they are better equipped in processing their thoughts and understanding mental health which will further develop their personality positively. Understanding their psychology and mental health is important and that is what I do through my interventions.”   - Vijil Gopalan    Vijil Gopalan (Photo: Gayatri) Sacredworx Foundation is a growing social sector organisation in…

Sowing Seeds of Ecocentrism

Fellow: Saumya John Parindey: Jeewika Bhat Alivelihood: Self-taught Permaculturist and Eco-preneur Region: Bir, Himachal Pradesh Jeewika Bhat (Photo: Saumya John) It is often rare to meet someone who aptly suits their name- “an aptronym!” Jeewika (Hindi for livelihood or the one who gives life) is one such being. As an educator–ecofeminist–farmer–ecopreneur, she has been practising permaculture, natural farming, and nature-based healing for over 3 years now. Presently, she resides in a small village in Upper Bir, Himachal Pradesh. Her decision to move from urban life to a mountainous rural one was not just about romanticising the view, clean air, or slow life but about growing her own food, uphill hikes…

What Wisdom Should We Carry Forward from Our Past?

Fellow: Srilaxmi Parindey: Victor Hugo Gomes Alivelihood: Conservation and Restoration Region: Benaulim, South Goa, Goa “We were six siblings, and in the cupboard that was intended to hold my father’s import material, my mother filled the six shelves—there were exactly six—with our toys.” Toys were one thing that Victor’s mother had never passed on from one child to the next. Instead, she had collected and stored each child’s toys on distinct shelves, with the oldest child’s on the top shelf and so on until the bottom shelf held the toys of the youngest. If one’s eyes were to travel down this cupboard, they would notice a gradual change: wooden toys;…

The Commons of Dantewada

Fellow: Saumya John Parindey: Akash Badave Alivelihood:  Organising Organic Farmers Region: Dantewada, Chhattisgarh Akash Badave (Photo: Saumya John) The official site of Dantewada district mentions it as one of the oldest inhabited places in India and has always held on its way of place. True to its sense, and witnessed as well, the people of Dantewada have stood together to demand from the political and economic forces, for the safekeeping of their natural resources. The legacy of taking decisions at the community level on matters that impact the commons continues to be in practice. Bhoomgaadi is an outcome of such initiatives.  Akash Badave is one of the few people working…

പുവിധം: സുസ്ഥിര ജീവിതത്തിന്റെ സർവകലാശാല

പരിന്ദേയ്: മാധവ് രാജ് അലൈവ്ലിഹുഡ്: വിദ്യാഭ്യാസം പ്രദേശം: ധർമ്മപുരി, തമിഴ്നാട് “എന്റെ ജീവിതയാത്ര തുടങ്ങുന്നത് തന്നെ പുവിധത്തിൽവെച്ചാണ്. എന്റെ ജീവിത പങ്കാളിയെ കണ്ട്മുട്ടുന്നതും ഞങ്ങളുടെ രണ്ട് കുട്ടികളും പഠിക്കുന്നതും ഇവിടെയാണ്.”  - മാധവ് രാജ്   ദീപാവലി ആഘോഷത്തിന്റെ ഭാഗമായി കുട്ടികൾക്ക് ഡ്രോയിങ് ബുക്കുകളും ക്രയോണുകളും സമ്മാനമായി  നൽകുന്ന മാധവ് രാജ് (ഫോട്ടോ: അമൽ ദേവ്) മാനുഷികവും ശിശുകേന്ദ്രീകൃതവുമായ വിദ്യാഭ്യാസ അന്തരീക്ഷം പ്രദാനം ചെയ്‌തു പ്രവർത്തിക്കുന്ന ഒരു ബദൽ വിദ്യാലയം അഥവാ പഠന കേന്ദ്രമാണ് പുവിധം. പുവിധം എന്നാൽ ഭൂമിയോടുള്ള സ്നേഹം എന്നാണർത്ഥം. മാധവ് രാജ് പുവിധത്തിലെ പ്രിൻസിപ്പാളാണ്. അതിലുപരി കുട്ടികളുടെ റോൾ മോഡൽ കൂടിയാണ്. 22 വർഷമായി പുവിധത്തിന്റെ ഒപ്പം അദ്ദേഹവും വളർന്നുകൊണ്ടിരിക്കുകയാണ്.   അദ്ധ്യാപകരുമായി മീറ്റിംഗ് നടത്തുന്ന മാധവ് രാജയും മീനാക്ഷിയും (ഫോട്ടോ: അമൽ ദേവ്) തമിഴ് നാട്ടിലെ ധർമ്മപുരി ജില്ലയിലെ ബാലജംഗമനഹള്ളി എന്ന ചെറിയ ഗ്രാമത്തിലാണ് മാധവ് രാജ് ജനിച്ച് വളർന്നത്. സാധാരണ ഒരു കർഷക കുടുംബമായിരുന്നു അദ്ദേഹത്തിന്റേത്. +2 പഠനം പൂർത്തിയാക്കിയ ശേഷം ഇനി എന്ത് എന്നുള്ള ചിന്തയിലാണ് തന്റെ ഗ്രാമത്തിൽ നിന്ന്…

കനവിലെ ചിത്രശലഭങ്ങൾ

പരിന്ദേയ്: മിനി എം. ആർ. & സുധി എസ്. അലൈവ്ലിഹുഡ്: വിദ്യാഭ്യാസം പ്രദേശം: വയനാട്, കേരളം “ഗോത്രതാളം തുടങ്ങാൻ എനിക്ക് പ്രചോദനമായത് കനവിലെ ജീവിതമായിരുന്നു. കനവ്  ഇല്ലായിരുന്നെങ്കിൽ ഞാൻ ഇന്നുമൊരു ഡ്രോപ്പ്-ഔട്ട് സ്റ്റുഡന്റായി ജീവിച്ചേനെ. കനവിൽ നിന്ന് പഠിച്ച കാര്യങ്ങളാണ് ഞാൻ ഗോത്രതാളത്തിലൂടെ കുട്ടികൾക്ക് നൽകിയിരുന്നത്”.  - മിനി  കനവ് (ഫോട്ടോ: അമൽ ദേവ്) ഓരോ മനുഷ്യരും ഓരോ ചിത്രശലഭങ്ങളാണ്; അവരവരുടെ പൂന്തോട്ടത്തിൽ. വയനാട് ജില്ലയിൽ സ്ഥിതി ചെയ്യുന്ന ‘കനവ്’ എന്ന ബദൽ വിദ്യാഭ്യാസ സ്കൂൾ ഒരു പൂന്തോട്ടമായിരുന്നു. വലിയ ചിറകുകളുള്ള ചെറുചിത്രശലഭങ്ങളുടെ പൂന്തോട്ടം. ഇന്ത്യയിലെ ഏറ്റവും പഴക്കം ചെന്ന ബദൽ വിദ്യാഭ്യാസ സ്ഥാപനങ്ങളിലൊന്നാണ് കനവ്. 1994-ലാണ് കനവ് സ്ഥാപിതമാകുന്നത്. പിന്നീട് 2016-ൽ ചില സാമ്പത്തിക ബുദ്ധിമുട്ടുകൾ മൂലം സ്കൂൾ പ്രവർത്തനരഹിതമായി. ഇന്ന് ആ സ്കൂൾ പഴയ രീതിയിൽ പുനരാരംഭിക്കാനായിട്ടാണ് മിനിയും സുധിയും കനവിൽ എത്തിച്ചേർന്നിട്ടുള്ളത്. മിനി കനവിലെ പൂർവ്വ വിദ്യാർത്ഥിനിയാണ്. കനവിൽ നിന്ന് പഠനം പൂർത്തിയാക്കിയ ശേഷം തിരുവനന്തപുരത്ത് ആദിവാസി-ദളിത് വിദ്യാർത്ഥികൾക്ക് വേണ്ടി ‘ഗോത്രതാളം’ എന്ന ബദൽ സ്കൂൾ സ്ഥാപിക്കുകയും ചെയ്തു.  മിനിയും സുധിയും…

Five Acres of Hope: Sustainable Living at Hamsah Organic Farm

Fellow: Anil Uppalapati Parindey: John Fennessy Alivelihood: Agroforestry Region: Sulikunte village, Bengaluru, Karnataka “I did not choose farming; farming chose me. That is just how my path unfolded. I came to Auroville and loved everything about it: the farmers, the food, and the farming. I was an environmentalist who wanted to do something environmentally responsible to change people's approach to living—running in a rat race to earn more money and buy more cars. I wanted to change my way of life as well. It took me a while to accept that enabling people to consider getting their food from the ground, rather than from a store, can aid in changing…

Raja of Stances

Fellow: Amal Dev M Parindey: Rajaraman Sundaresan Alivelihood: Freelance journalist Region: Muniguda, Rayagada District, Odisha “Why should the tribal people remain silent when they are being brought to their knees in the dark room of helplessness, and their legacy is being uprooted? Why should they alone seek non-violent means of protest?” - Rajaraman Sundaresan Raja capturing the excavations at Magadh CCL in Jharkhand (Photo: Amal Dev) Rajaraman Sundaresan, a 29-year-old freelance journalist, is driven by the sharp-edged questions that he puts forward. While most of the mainstream media, being puppets to the corporates, remain silent on the issues in the tribal regions; Raja takes the voice of tribal people to…

Filmmaker who Travels across India to Document Stories of Change

Fellow: Sneharshi Dasgupta Parindey: Sourav Dutta Alivelihood: Filmmaker and Media Professional Region: Mumbai, Maharashtra, India Can learning take place outside of the classroom? What are some of the alternative ways to acquire education, especially at a primary level? These are some of the questions many young parents are grappling with due to the increased use of technology for education owing to the pandemic. Given that schools around the world were closed for a significant period of time, these questions have become imperative and have resulted in the reimagination of the classroom. However, several individuals started to rethink education way before the pandemic to develop a robust, relevant, and sustainable model…